Speciaal voor leden:
Rondleiding Jan Loman ‘Grensoverschrijdend’

In 2021 is het vijftien jaar geleden dat Jan Loman (1918 – 2006) is overleden. Jan Loman is vooral bekend van het iconische beeldmerk voor de Waddenvereniging. Ook voor wie meer van 'herkenbare kunst' houdt, is de abstractie van een gans, horizon en zon een vertrouwd beeld geworden en gebleven. Een beeld dat aandacht moest genereren voor behoud van wat inmiddels Unesco Werelderfgoed de Waddenzee is. Loman behoorde tot de avant-garde van de noordelijke kunst in de jaren '60 met zijn aan de Nulbeweging verwante grafiek en was medeoprichter van kunstenaarsgroep NU. Lomans werk is opgenomen in collecties van musea in Groningen, Drachten, Leeuwarden, Arnhem, Den Haag en de universiteiten van Delft en Leiden.

Rondleiding op twee locaties

Speciaal voor leden van de Waddenvereniging wordt op onderstaande data een dubbele rondleiding gehouden in Galerie Bloemrijk Vertrouwen (Aldtsjerk) en Tresoar (Leeuwarden). We starten de rondleiding bij Galerie Bloemrijk Vertrouwen in Aldtsjerk om 12:00 uur. Cultuurpublicist Gerhild van Rooij, Lomankenner bij uitstek en gastcurator van beide biografische, beeldende en literaire tentoonstellingen, legt in deze rondleiding de nadruk op de betekenis van de strandpalen, het wad en milieu en natuurbescherming in het werk en leven van Loman (1918-2006). Vervolgens rijdt u met de auto in 20 minuten naar Tresoar in Leeuwarden waar Bert Looper u vanaf 14:00 uur welkom heet. Bert Looper is oud-directeur van Tresoar en vertelt uitgebreid over het veelzijdige oeuvre van Jan Loman dat bij Tresoar tentoongesteld wordt. Per rondleiding kunnen 25 deelnemers worden ontvangen. Wees er snel bij.

Boek hier uw rondleiding:

Woensdag 27 oktober van 12:00 – 15:00 uur

Kunt u niet op één van bovenstaande data?

De tentoonstelling in Tresoar is van maandag t/m vrijdag te bekijken van 10.00 uur tot 17.00 uur.
Galerie Bloemrijk Vertrouwen is geopend van woensdag t/m zaterdag van 12:00 - 17:00 uur. Op maandag en dinsdag op afspraak.