100 jaar Jentsje Popma

Rondleiding exclusief voor leden

De Friese kunstenaar Jentsje Popma viert dit jaar zijn eeuwfeest. Als eerbetoon aan de schilder is er tot 2 oktober een overzichtstentoonstelling van zijn werk te zien in de Grote of Jacobijner Kerk in Leeuwarden. De expositie 'In het licht' is een initiatief van Stifting Nijkleaster. In 2015 schonk Jentsje Popma zijn atelier en al zijn nog in bezit zijnde werk aan deze Stichting. Jan Henk Hamoen, theoloog, kunstkenner en bestuurslid bij Stifting Nijkleaster biedt exclusief voor leden van de Waddenvereniging een viertal rondleidingen aan.

Lees het interview met Jentsje Popma en bekijk een preview van de tentoonstelling!

Coronaproof

Om voldoende afstand van elkaar te kunnen bewaren gezien de huidige coronamaatregelen, kiezen we voor een groepsgrootte van maximaal 15 personen. Vergeet niet een mondkapje mee te nemen!

Klik op de gewenste datum om uw rondleiding te boeken!

Inhoud rondleiding

Deze twee uur durende rondleiding start met een power point presentatie waarin Jan Henk Hamoen dieper ingaat op het werk en leven van Jentsje Popma. Hierin zullen er ook beelden worden getoond van kunstwerken die niet op de tentoonstelling te zien zijn. Allereerst hoort u meer over zijn visie op kunst en de kunstenaar onder het motto ‘Kunst doet ertoe’. Vervolgens zal de lezing zich meer richten op specifiek het waddengebied met een verhaal over Popma en het landschap en de bespreking van enkele schilderijen over het Wad. U wordt daarbij van harte uitgenodigd om ook uw beleving van deze kunstwerken te delen. Om voldoende afstand van elkaar te kunnen bewaren gezien de huidige coronamaatregelen, kiezen we voor een groepsgrootte van maximaal 15 personen. Vergeet niet een mondkapje mee te nemen.

Over Jentsje Popma

Jentsje Popma wordt op 30 september 1921 geboren. Hij groeit op in de crisistijd en volgt gedurende de oorlogsjaren een klassieke schilderopleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam en de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. In de jaren na de oorlog kan de pas afgestudeerde Popma moeizaam werk vinden. Noodgedwongen ontwikkelt hij zich als monumentaal kunstenaar. Nog steeds kun je op veel plekken in Friesland, maar ook daarbuiten zijn beeldhouwwerken en glas-in-loodramen vinden. Vanaf eind jaren ’80 besluit hij zich als schilder geheel aan het landschap te wijden. Met zijn expressieve en kleurrijke werk vraagt Popma aandacht voor de schoonheid en voor de instandhouding van het landschap.

Over Jan Henk Hamoen

Jan Henk Hamoen is emeritus predikant van de Protestantse Kerk in Nederland en lid van het bestuur van de Stichting Nijkleaster. Namens het bestuur is hij verantwoordelijk voor de schenking in 2015 door Popma van tientallen schilderijen van zijn hand aan de stichting. Hij organiseert sindsdien door heel Friesland tentoonstellingen met zijn werk, vaak in samenwerking met plaatselijke galeries. Hamoen promoveerde in 2010 op een studie over de verhouding van kunst en religie in de persoon van ds. August Henkels en zijn contacten met Hendrik Werkman en Simon Vestdijk onder de titel 'Het schip der zotten'. Vanuit die expertise houdt hij regelmatig lezingen over onder andere Hendrik Werkman, Marc Chagall, Charlotte Salomon, Jentsje Popma, Klaas Koopmans en Outsider Art.

Individueel bezoek mogelijk

Kunt u niet op genoemde data? De tentoonstelling in de Grote Kerk in Leeuwarden is van maandag tot en met zaterdag gratis te bezoeken. De tentoonstelling loopt tot 2 oktober 2021. Kijk in verband met de coronamaatregelen eerst op de website van de Grote Kerk Leeuwarden

De Waddenvereniging hanteert de actuele RIVM-richtlijnen. Geplande activiteiten kunnen geannuleerd worden als de maatregelen daar om vragen. Daarnaast geldt dat rouwdiensten in de Grote of Jacobijner Kerk voorgaan op de rondleiding. Deelnemers worden tijdig geïnformeerd over het niet doorgaan of het verplaatsen van een rondleiding.