Filmarrangement 'Silence of the tides'

Silence of the tides is een documentaire over de internationale Waddenzee door regisseur Pieter-Rim de Kroon. Speciaal voor leden  organiseert de Waddenvereniging voorafgaand aan de officiele première exclusieve voorvertoningen voor leden.

Blijf als eerste op de hoogte

De première van de film Silence of the Tides zou in 2020 al plaatsvinden, maar is door corona uitgesteld. Eerder georganiseerde ledenvoorstellingen zijn daardoor ook uitgesteld. Een releasedatum is nog niet bekend. Leden houden wij als als eerste op de hoogte.

Word lid van de Waddenvereniging voor speciale aanbiedingen

Het arrangement

Ben je lid van de Waddenvereniging? Je hebt dan de unieke kans om deze schitterende Waddenfilm vóór de officiële première op groot scherm te bekijken met Dolby Atmos voor een indrukwekkend surround-geluid. Regisseur Pieter-Rim de Kroon geeft een toelichting bij de film. Ook kun je in gesprek met mensen van de Waddenvereniging.

Over de film

In de film Silence of the tides gebruikt regisseur Pieter-Rim De Kroon geen achtergrondmuziek. Ook een commentaarstem ontbreekt. ‘Met muziek kun je manipuleren. Daarmee kun je beeld spannender of vrolijker maken dan het is. Je vertelt dan aan de kijker wat ie moet vinden. En bovendien is er op de Wadden voldoende spannend geluid.’ De film maakt gebruik van de meest moderne technieken om het waddengeluid zo optimaal mogelijk te kunnen beleven. Van bulderende storm en donderend water tot de oorverdovende stilte op een windstille avond. Voor de kijker is dat even wennen. De opnames voor Silence of the tides vonden verspreid plaats in het internationale waddengebied, van Den Helder tot aan Esbjerg. Bij het filmen werd De Kroon soms overvallen door een enorm gevoel van ruimte, dan weer fascineerden de minuscule krabbetjes, die hij via een macrolens waarnam. ‘Ik heb een film willen maken die je als het ware door een raam naar het waddengebied laat kijken, die je de magie van het gebied laat beleven. Het moest een film met een ziel worden.’

Juryprijs IDFA

De film is in december 2020 een paar keer vertoond op het Internationale Documentaire Festival Amsterdam (IDFA). Daar werd de film onderscheiden met de juryprijs. De IDFA-jury beschrijft de Waddenfilm als een diepe cinematografische ervaring, die uitblinkt in beeld, montage en sound design.

Silence of the Tides (2020) - TEASER