Speciaal voor leden:

Filmarrangement 'Silence of the Tides'

In juni 2021 organiseren we verschillende filmarrangementen 'Silence of the Tides' speciaal voor onze leden. Een film over de internationale Waddenzee door regisseur Pieter-Rim de Kroon. Deze arrangementen zijn voorafgaand aan de officiele première in september.

Het filmarrangement

Als lid van de Waddenvereniging heb je de unieke kans om deze schitterende Waddenfilm vóór de officiële première op groot scherm te bekijken met Dolby Atmos voor een indrukwekkend surround-geluid. Regisseur Pieter-Rim de Kroon geeft een toelichting bij de film waarna je de mogelijkheid hebt vragen te stellen. Ook kun je in gesprek met mensen van de Waddenvereniging.

Over de film

In de film Silence of the tides gebruikt regisseur Pieter-Rim De Kroon geen achtergrondmuziek. Ook een commentaarstem ontbreekt. ‘Met muziek kun je manipuleren. Daarmee kun je beeld spannender of vrolijker maken dan het is. Je vertelt dan aan de kijker wat ie moet vinden. En bovendien is er op de Wadden voldoende spannend geluid.’ De film maakt gebruik van de meest moderne technieken om het waddengeluid zo optimaal mogelijk te kunnen beleven. Van bulderende storm en donderend water tot de oorverdovende stilte op een windstille avond. Voor de kijker is dat even wennen. De opnames voor Silence of the tides vonden verspreid plaats in het internationale waddengebied, van Den Helder tot aan Esbjerg. Bij het filmen werd De Kroon soms overvallen door een enorm gevoel van ruimte, dan weer fascineerden de minuscule krabbetjes, die hij via een macrolens waarnam. ‘Ik heb een film willen maken die je als het ware door een raam naar het waddengebied laat kijken, die je de magie van het gebied laat beleven. Het moest een film met een ziel worden.’ Bekijk hier een trailer van de film of ga naar de website van Silence of the Tides voor meer informatie.

Juryprijs IDFA

De film is in december 2020 een paar keer vertoond op het Internationale Documentaire Festival Amsterdam (IDFA). Daar werd de film onderscheiden met de juryprijs. De IDFA-jury beschrijft de Waddenfilm als een diepe cinematografische ervaring, die uitblinkt in beeld, montage en sound design.

Blijf als eerste op de hoogte

De première van de film Silence of the Tides zou in 2020 al plaatsvinden, maar is door corona uitgesteld. Eerder georganiseerde ledenvoorstellingen zijn daardoor ook uitgesteld. Op dit moment is het nog onbekend wanneer de filmvoorstellingen weer door kunnen gaan. Vooralsnog gaan wij uit van voorvertoningen in mei en juni. Data maken wij bekend via deze webpagina en een e-mail aan onze leden zodra de coronamaatregelen t.a.v. bioscoopbezoek versoepeld worden. In de keuze voor locaties houden we zoveel mogelijk rekening met de spreiding van onze leden over Nederland.

Aan alle leden van wie het e-mail adres bij ons bekend is, sturen wij een e-mail met uitleg over hoe toegangskaartjes te bestellen voor het filmarrangement 'Silence of the Tides'.  Wilt u deze e-mail met informatie niet missen? Geef uw gegevens door via onderstaande formulier.

Geef hieronder uw gegevens door: