Word wadgids vrijwilliger

De Waddenvereniging zet zich al meer dan 50 jaar in voor de rust, ruimte en ruige natuur van dit bijzondere werelderfgoed. Dit doen we onder andere door bezoekers en bewoners kennis te laten maken met de unieke waarden van het waddengebied. Elk jaar nemen wadgids vrijwilligers van de werkgroep WEX duizenden bezoekers mee het wad op.

Werkgroep WEX

De WEX (Werkgroep EXcursies) is één van de voorlichtingswerkgroepen van de Waddenvereniging en bestaat uit ongeveer vijftig enthousiaste actieve vrijwilligers. De WEX’ers komen uit heel Nederland; de meeste leden zijn student of pas afgestudeerd en tussen de 18 en 30 jaar oud en houden elk op hun eigen manier van de natuur, de Waddeneilanden en lekker buiten zijn. Wat de WEX'ers gemeen hebben is dat ze met veel enthousiasme aan jong en oud vertellen als ze samen het waddengebied verkennen. De werkgroep WEX geeft excursies in het waddengebied, waarbij het doel is mensen het wad op een unieke manier te laten beleven. Zo kunnen ze zelf ontdekken waarom het gebied werelderfgoed is en het beschermen waard is.

Wat doet de WEX?

Het grootste deel van het excursiewerk gebeurt in de zomervakantie in de maanden juli en augustus. In elkaar opvolgende groepjes van steeds 6-8 mensen wonen de WEX’ers minimaal twee weken op Texel of Terschelling. Op beide eilanden logeer je op een camping. Het luxe tentenkamp bestaat uit een woontent/sta-caravan en kleinere slaaptenten. Van maandag tot en met zaterdag verzorgt de WEX verschillende natuurexcursies. Bij alle excursies worden de deelnemers actief betrokken en nodigt de wadgids ze uit om zelf te graven, vissen, voelen of ruiken. Vanzelfsprekend worden levende dieren weer teruggezet in het water of op de grond. De wadgidsen geven uitleg over wat de groep ziet en tegenkomt en doen educatieve spelletjes met de kinderen. He doel is om de mensen die meegaan op excursie het waddengebied te laten beleven, zodat ze zich bewust worden van de noodzaak om het gebied te beschermen.

Wat verwachten wij van jou?

Kort samengevat verwachten we dat nieuwe WEX wadgidsen:
  • ten minste 18 jaar oud zijn;
  • deelnemen aan het scholingsweekend;
  • deelnemen aan de evaluatievergadering;
  • een paar dagen per jaar inzetbaar voor een sub-werkgroepje;
  • in de zomervakantie minimaal 2 weken werken op Texel of Terschelling;
  • goed kunnen samenwerken;
  • minimaal twee seizoenen actief blijven;
  • enthousiasme voor natuur hebben en dat uitstralen naar anderen.

Wat kun jij van ons verwachten?

De Waddenvereniging biedt een scholingsweekend op Texel aan waarin je veel leert. We investeren veel tijd en geld in de scholing van nieuwe vrijwilligers. Vandaar dat we verwachten dat je in ieder geval de intentie hebt twee seizoenen achter elkaar actief te blijven. Bovendien ontvang je voor alle activiteiten een reiskostenvergoeding. In overleg worden ook overige onkosten zoals telefoonkosten, postzegels etc. vergoed. En is tijdens de zomer het verblijf op de camping gratis en zijn op beide eilanden fietsen aanwezig. Eten en drinken is voor eigen rekening. Daarnaast ben je tijdens je werk voor de Waddenvereniging WA verzekerd.

Om al deze zaken te kunnen bieden is het nodig dat je een vrijwilligerscontract tekent. Hierin staan alle voorwaarden nog een keer duidelijk op een rijtje, zodat je precies weet wat wij van jou verwachten en wat je van ons kan verwachten. Hier is ook een clausule in opgenomen over de kosten die wij voor jou maken. Mocht het zo zijn dat je, na de scholing gevolgd te hebben, besluit geen vrijwilliger te worden (overmacht uitgezonderd) dan verwachten we dat je de scholing zelf betaalt. De exacte voorwaarden hiervan krijg je tijdens het scholingsweekend te horen.

Door de scholing – maar vooral ook door het werk zelf - leer je veel: helder en duidelijk een verhaal opbouwen, spreken voor een groep, werken met kinderen, maar ook kan je jouw vogelkennis uitbreiden of leren hoe een kompas werkt. Op de eilanden zijn ook een aantal naslagwerken aanwezig, zodat je ook daar onbekende vondsten kunt opzoeken. Naast al deze nuttige en leerzame dingen is het werk op de eilanden ook gewoon erg leuk en gezellig!

Uiteraard wordt er zowel tijdens het scholingsweekend als tijdens het excursieseizoen rekening gehouden met de RIVM richtlijnen omtrent Covid-19.

Doe je mee?

Reageer dan voor 4 april 2021 via onderstaand formulier. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.
Bij vragen kan je via mail contact opnemen met onze coördinator Esmee Bannenberg.

Aanmeldformulier wadgids vrijwilliger:

(dd-mm-jjjj)