Word wadgids vrijwilliger

De Waddenvereniging zet zich al meer dan 50 jaar in voor de rust, ruimte en ruige natuur van dit bijzondere werelderfgoed. Dit doen we onder andere door bezoekers en bewoners kennis te laten maken met de unieke waarden van het waddengebied. Elk jaar nemen wadgids vrijwilligers van de werkgroep WEX duizenden bezoekers mee het wad op.

Werkgroep WEX

De WEX (Werkgroep EXcursies) is één van de voorlichtingswerkgroepen van de Waddenvereniging en bestaat uit ongeveer vijftig enthousiaste actieve vrijwilligers. De WEX geeft excursies op Texel en Terschelling, waarbij het doel is mensen het wad op een unieke manier te laten beleven. Zo kunnen ze zelf ontdekken waarom het gebied werelderfgoed is en het beschermen waard is. De WEX’ers komen uit heel Nederland; de meeste leden zijn student of pas afgestudeerd en tussen de 18 en 30 jaar oud en houden elk op hun eigen manier van de natuur, de Waddeneilanden en lekker buiten zijn. De WEX is een vrolijke groep, en wat de WEX'ers gemeen hebben is dat ze met veel enthousiasme aan jong en oud vertellen als ze samen het waddengebied verkennen.

Wat doet de WEX?

Het grootste deel van het excursiewerk gebeurt in de zomervakantie in de maanden juli en augustus. In elkaar opvolgende groepjes van steeds 6-8 mensen wonen de WEX’ers minimaal twee weken op Texel of Terschelling. Op beide eilanden logeer je op een camping. Het tentenkamp bestaat uit een woontent/stacaravan en kleinere slaaptenten. Je hoeft dus niet je eigen tent mee te nemen. Zes dagen per week verzorgt de WEX verschillende natuurexcursies. Denk aan wad excursies, sleepnetexcursies, kinderstranddag en campingactiviteiten. Bij alle excursies worden de deelnemers actief betrokken en nodigt de wadgids ze uit om zelf te graven, vissen, voelen of ruiken. Vanzelfsprekend worden levende dieren weer teruggezet in het water of op de grond. De wadgidsen geven uitleg over wat de groep ziet en tegenkomt en doen educatieve spelletjes met de kinderen. De doelgroep van de excursies zijn niet alleen volwassen vakantiegangers, maar soms heb je ook je handen vol aan een kleiner publiek. Het doel is om de mensen die meegaan op excursie het waddengebied te laten beleven, zodat ze zich bewust worden van de noodzaak om het gebied te beschermen.

Wat verwachten wij van jou?

Kort samengevat verwachten we dat nieuwe WEX wadgidsen:

• enthousiasme voor natuur hebben en dat uitstralen naar anderen;
  • ten minste 18 jaar oud zijn;
  • deelnemen aan de twee scholingsweekenden (zie onderaan voor de exacte data);
  • deelnemen aan de evaluatievergadering;
  • een paar dagen per jaar inzetbaar zijn voor een sub-werkgroepje;
  • in de zomervakantie minimaal 2 weken excursies geven op Texel of Terschelling. Meestal geef je 1 of 2 excursies per dag;
  • goed kunnen samenwerken;
  • minimaal twee seizoenen actief blijven.

Wat kun jij van ons verwachten?

De Waddenvereniging biedt twee scholingsweekenden aan - één op Texel en één op Terschelling - waarin je alles leert wat je moet weten. Voorkennis of ervaring met wadlopen is niet nodig. We investeren veel tijd en geld in de scholing van nieuwe vrijwilligers. Vandaar dat we verwachten dat je in ieder geval de intentie hebt twee seizoenen achter elkaar actief te blijven. Bovendien ontvang je voor alle activiteiten een reiskostenvergoeding. In overleg worden ook overige onkosten zoals telefoonkosten, postzegels etc. vergoed. Ook is tijdens de zomer het verblijf op de camping gratis en zijn op beide eilanden fietsen aanwezig. Eten en drinken is voor eigen rekening. Daarnaast ben je tijdens je werk voor de Waddenvereniging WA verzekerd.

Door de scholing – maar vooral ook door het werk zelf - leer je veel: helder en duidelijk een verhaal opbouwen, spreken voor een groep, werken met kinderen, maar ook kan je jouw vogelkennis uitbreiden of leren hoe een kompas werkt. Op de eilanden zijn ook een aantal naslagwerken aanwezig, zodat je ook daar onbekende vondsten kunt opzoeken. Naast al deze nuttige en leerzame dingen is het werk op de eilanden ook gewoon erg leuk en gezellig!

Om al deze zaken te kunnen bieden is het nodig dat je een vrijwilligerscontract tekent. Hierin staan alle voorwaarden nog een keer duidelijk op een rijtje, zodat je precies weet wat wij van jou verwachten en wat je van ons kan verwachten. Hier is ook een clausule in opgenomen over de kosten die wij voor jou maken. Mocht het zo zijn dat je, na de scholing gevolgd te hebben, besluit geen vrijwilliger te worden (overmacht uitgezonderd) dan verwachten we dat je de scholing zelf betaalt. De exacte voorwaarden hiervan krijg je tijdens het eerste scholingsweekend te horen.

Uiteraard wordt er zowel tijdens de scholingsweekenden als ook tijdens het excursieseizoen rekening gehouden met de RIVM richtlijnen voor Covid-19.

Een dag in het leven van een WEX’er

Voor de WEX betekenen al deze activiteiten een drukke, maar ook een erg gezellige periode. Tussen de excursies door, tijdens de meeste avonden en op de wisseldag (wanneer een deel van de gidsen weggaat en nieuwe gidsen aansluiten) is er tijd om zelf leuke dingen te ondernemen.

Een dag tijdens het excursieseizoen kan bijvoorbeeld als volgt verlopen: je wordt wakker en kijkt of er al andere wadgidsen ontwaakt zijn om mee te ontbijten. Vervolgens zoek je de spullen bij elkaar voor de excursie(s) die je die dag doet, en ga je met de andere gidsen die de excursie geven naar het strand of het wad. Na de excursie ruim je de gebruikte materialen op. Tussen excursies door sta je nog een paar campinggasten te woord: de ouders willen graag een kinderstranddag boeken voor hun twee kinderen, en de kinderen laten je hun strandvondst zien. Tegen het einde van de dag kijk je of je de gids die voor de groep kookt nog kan helpen. Tijdens het eten is er ruimte om alles wat je hebt meegemaakt te delen. Na het eten evalueer je met de groep de excursies van die dag en kijk je vast even vooruit naar de volgende dag. Daarna speel je samen een spelletje of ga je met een deel van de groep wat drinken bij de lokale kroeg. Op de terugweg besluiten jullie nog even langs het strand te fietsen om te kijken of er zeevonk is. Na een duik in de lichtgevende zee fietsen jullie terug naar de camping en kruip je je lekkere warme slaapzak in.
De precieze dagindeling hangt af van de excursietijden, welke bepaald worden aan de hand van het getij. Sommige dagen zijn er al heel vroeg excursies, andere dagen zijn deze pas tegen het einde van de middag. Sommige dagen heb je meer ruimte voor eigen activiteiten, andere dagen ben je de hele dag met de groep op pad.

Doe je mee?

Voor het seizoen 2022 is de sollicitatietermijn gesloten. Wil je op de hoogte blijven? Volg ons op LinkedIn.