Wadden Cleanup Texel

donderdag 8 augustus 2019

Boskalis Beach Cleanup Tour

Tijd: 10.00 – 17.00 uur

Locatie: Ecomare (vertrek en aankomst)

Van 1 t/m 15 augustus wordt onder aanvoering van Stichting de Noordzee de héle Noordzeekust van Nederland schoongemaakt. Ook op Texel wordt het strand schoongemaakt.

Helaas is deze activiteit al volgeboekt. Je kunt wel meehelpen om eerder verzameld afval te sorteren. Dat gebeurt donderdagochtend 8 augustus vanaf 11.00 uur. Wat is de afval Top 5? Hoe lang duurt het per soort afval voordat het afgebroken is? Wat is het gevaar van plastic voor de dieren van het waddengebied? Gidsen van de Waddenvereniging vertellen er van alles over.

Afval sorteren

Tijd: 11.00 uur

Locatie: Knutselclub, Vakantiepark De Krim

Een extra speciale knutselclub. Samen met jutter Joris van camping De Krim gaan we het verzamelde afval van het strand én de camping sorteren. Wat is de afval Top 5? Hoe lang duurt het per soort afval voordat het afgebroken is? Wat is het gevaar van plastic voor de dieren van het waddengebied? Gidsen van de Waddenvereniging vertellen er van alles over.

Afsluiting Wadden Cleanup Texel

Tijd: 19.00 uur

Locatie: Zoe de Ponie, Vakantiepark De Krim

Met een theatervoorstelling sluiten we de week af. Een feestje met een belangrijke boodschap. Wat is de afval Top 5? Hoeveel verschillende soorten plastic hebben we gevonden? Welke bijzondere vondsten zijn we tegengekomen? En welke mooie knutsels zijn er allemaal gemaakt? Joris Jutter van camping De Krim is er ook. Na de voorstelling nemen we afscheid van Zoë de Ponie. Komen jullie allemaal mee uitzwaaien?

Ga deze week op de foto met Zoe de Ponie en win!

Als je jouw leukste foto met ons deelt, maak je kans op één van de jubilieum T-shirts 'Wijs met de Waddenzee'!

Benieuwd hoe het shirt eruit ziet? Neem een kijkje in onze online winkel.

Wil jij winnen en jouw mooiste foto met ons delen?
Deel hem via Instagram of Facebook met ons met de hashtag #zoedeponie

Het probleem van plastic soup

Stranden bezaaid met plastic rotzooi, dat was het verschrikkelijke gevolg van de containerramp begin 2019. Jaarlijks verdwijnt tussen de 5 en 13 miljoen ton plastic van land in zee en eindigt in wat we kennen als ‘plastic soep’. Stukken plastic komen terecht in de magen van zeevogels en zeezoogdieren. Kleinere deeltjes zijn aangetroffen in wormen en wadpieren. Vooral de microplastics baren zorgen, want de ecologische effecten zijn nog grotendeels onbekend. Bekijk ook onze video.

Help je mee?

Dit jaar vieren we 10 jaar Waddenzee Werelderfgoed. Een feestje, maar we maken ons ook zorgen. Met z’n allen moeten we iets doen aan de oorzaak van al het (zwerf)plastic.

Word daarom lid van de Waddenvereniging en kom samen met zo’n 35.000 waddenliefhebbers op voor de rust, ruimte en ruige natuur van dit bijzondere werelderfgoed!

Ja, ik word lid voor € 27,- per jaar